Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، مصطفی کاظمی مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران به همراه نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱، برزین ضرغامی رییس سازمان زیباسازی شهرداری و علی اصغر طاهری شهردار ناحیه یک شهرداری منطقه ۱۱  روز سه شنبه ۲۲ مهر ماه با حضور در مجموعه تئاتر شهر ضمن دیدار با قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم گله دارزاده رییس تئاتر شهر از آمادگی شهرداری تهران برای بررسی و رفع مشکلات محیط پیرامونی این مجموعه خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این دیدار که با بازدید کاظمی از محیط پیرامونی و تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر همراه بود، پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج، محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، حسن جودکی معاون تئاتر شهر، حسین طاهربخش مدیر فنی تئاتر شهر و فرشاد محمدی مدیر اداری تئاتر شهر نیز حضور داشتند.
ابراهیم گله دارزاده رییس مجموعه تئاتر شهر در ابتدای این دیدار ضمن قدردانی از حضور مدیران عالی رتبه شهرداری تهران در این مجموعه که به منظور بررسی آسیب های محیط پیرامونی آن صورت گرفته بود، توضیح داد: مجموعه تئاتر شهر چندی پیش نیز میزبان جناب آبادیان ( شهردار منطقه) برای بررسی مشکلات این مجموعه بود. شرایطی که بسیاری از هنرمندان تئاتر بر این باور بودند که به دلیل برگزاری جلسات متعددی که در این زمینه طی سال های قبل انجام گرفته امیدی به بهبود و اجرایی شدن وعده ها و مصوبه های این جلسات نیست. اما خوشبختانه بلافاصله بعد از پایان آن جلسه به همت دوستان ما در شهرداری منطقه ۱۱ شرایطی پیش آمد که ما شاهد اجرایی شدن برخی از مصوبات جلساتمان در محیط پیرامونی بودیم. همین موضوع می تواند شروع خوبی برای تحقق وعده هایی باشد که جا دارد از همین جا تشکر ویژه ای از آقای آبادیان و سایر همکارانشان داشته باشیم.
وی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: بنده بر این باورم حضور مدیران عالی رتبه شهرداری در این جلسه نشان دهنده اهمیت موضوع تئاتر شهر در حوزه مدیریت شهری است. به هر حال در این مکان نگرانی های بسیار زیادی وجود دارد که من در جلسه پیشین خدمت دوستان شهرداری منطقه ۱۱ به آنها اشاره کردم.  من تصور می کنم این روزهای کرونایی فارغ از اتفاقات تلخی که برای همه ما فراهم آورد می تواند فرصتی را فراهم کند تا به دلیل کاهش تراکم اجراها با نگاه عمیق تری به مشکلات تئاتر شهر در حوزه پیرامونی بپردازیم و فضا را به سمتی هدایت کنیم که مصوبات و حرف هایی که در این جلسات گفته می شود شکل عملیاتی پیدا کند.
رییس تئاتر شهر افزود: ما باید شرایط را به سمتی ببریم که با کاهش منطقی و اصولی بزه و آسیب های اجتماعی ، محدوده جغرافیایی تئاتر شهر را تبدیل به یک منطقه فرهنگی کنیم. در این شرایط تئاتر شهر می تواند به عنوان یک نقطه استراتژیک فرهنگی شهر تهران به شهروندان عزیز خدمت رسانی کند. من بر این باورم همه شما عزیزان به دلیل پیشینه ارزشمندی که در کارنامه مدیریتی تان دیده ایم افرادی دغدغه مند هستید که می توانید این طرح ها و مصوبات جلسات اینچنینی را اجرایی کنید.
قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گفت: شرایط تئاتر در روزهای کرونایی به طور حتم شرایط مناسبی نیست چرا که تعطیلی پی در پی تالارهای نمایشی موجب شده تا فضای نامطلوبی به جهت اقتصادی در این حوزه حکمفرما باشد. این در حالی است که خوشبختانه به مدد همراهی صمیمانه هنرمندان تئاتر و همکاران ما در تالارهای نمایشی ما حتی یک گزارش از ابتلای یکی از تماشاگران یا هنرمندان به کرونا در این ایام نداشتیم. چرا که در این زمینه همکاری حداکثری برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی مربوط به تالارهای نمایشی صورت گرفته که امیدوارم تصمیم گیرندگان برای تعطیلی تالارهای نمایشی نسبت به این موضوع توجه بیشتری کنند تا در آینده برای تعطیلی یا توقف فعالیت های تئاتری نگاه دیگری به ماجرا داشته باشند. به هر حال این روزها به سبب همین توقف فعالیت ها فشار سنگینی به لحاظ روانی روی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که خواهشمندم با اتخاذ تصمیمات موثر در روزهای اینده شاهد کاهش این فشار هم در حوزه فعالیت هنرمندان شریف تئاتر و هم همکارانم در وزارت ارشاد باشیم.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع تعیین حریم برای مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد و  گفت: در حال حاضر همه متفق القول هستند که در حوزه تئاتر شهر نگرانی های زیادی وجود دارد که در درجه اول هنرمندان، مخاطبان و کارکنان این مجموعه را تحت تاثیر قرار داده است. شما اگر دقایقی را در محوطه مجموعه تئاتر شهر قدم بزنید خواهید دید که از یادگاری های نوشته شده روی دیوار تا حضور افراد بزهکار و سایر آسیب های خطرناکی که در این محدوده وجود دارد، چه لطماتی را به این محیط فرهنگی وارد شده است. بنابراین تا زمانی که فرهنگ واقعی خلق نشود ما نمی توانیم بدون تعیین حریم برای تئاتر شهر شاهد اتفاقات ثمر بخش فرهنگی باشیم. در این میان بحث تعیین حریم برای این محدوده می تواند به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.که امیدوارم این جلسه علاوه بر مواردی که درباره سایر آسیب های محیط پیرامونی به آن اشاره شد، مقدمه ای برای تعیین حریم در محدوده تئاتر شهر نیز باشد.
مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: مباحث مرتبط با تعیین حریم برای تئاتر شهر سال‌هاست توسط رسانه‌ها، هنرمندان و مخاطبان  به صورت مستمر مطرح می شود. دغدغه هایی که به نظر من بسیار موضوع جدی است که تاکنون در این زمینه شاهد اتفاق اجرایی برای حل ماجرا نبودیم. همین شرایط موجب شده که هنرمندان و مخاطبان نیز از برگزاری این جلسات نا امید باشند. پس حالا وقت آن است که بتوانیم به تمام حرف ها و گفته هایی که در این برنامه مطرح می شود با کمک یکدیگر جامعه عمل بپوشانیم. خوشبختانه این اهتمام مدت هاست در اداره کل هنرهای نمایشی وجود دارد و من صادقانه می گویم حاضرم خودم لباس شرافتمندانه کارگری را به تن کنم و در میدان حضور داشته باشم تا همراه هم از بحران جدی که فعالیت های تئاتر شهر را به شدت تحت تاثیر قرار داده، عبور کنیم.
آشنا تاکید کرد: من حتی حاضرم برگزاری جشنواره تئاتر فجر در این مکان ارزشمند را به جای دیگری منتقل کنم اما شرایطی را ایجاد کنم تا هرچه زودتر شاهد اتفاقات بهتری برای کاهش آسیب ها و بحران فعلی که تئاتر شهر را در خطر جدی قرار داده، باشم. ما امروز اینجاییم تا به امید خدا و همراهی شما عزیزان در شهرداری تهران موضوع تئاتر شهر را دردستور کار قرار دهیم.
نصرالله آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران هم در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از آنچه طی ماه های گذشته در پهنه فرهنگ و هنر رودکی و محدوده تئاتر شهر صورت گرفته، اظهار کرد: موضوع محدوده تئاتر شهر یکی از مهم ترین دغدغه های شهرداری منطقه ۱۱ تهران در ماه های گذشته بوده که ما در راستای عملیاتی شدن فاز یک پهنه فرهنگ و هنر رودکی که از محدوده تالار وحدت آغاز شد روی آن تمرکز ویژه ای داشتیم. کما اینکه در این زمینه قرار است فاز دوم پروژه را از آبان ماه امسال آغاز کرده و شرایطی را فراهم کنیم که هرچه زودتر شاهد فضای مطلوب فرهنگی در این محدوده جغرافیایی باشیم.
وی افزود: محیط پیرامونی مجموعه تئاتر شهر در بحث پهنه فرهنگ و هنر رودکی یکی از مهم ترین مواردی بوده که روی آن تمرکز ویژه ای داریم. به هر حال این مجموعه در یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین مناطق شهر تهران قرار گرفته که مجاورت در محدوده بوستان دانشجو و خیابان ولیعصر به علاوه تاریخی بودن آن شرایطی را به وجود آورده که نه تنها به عنوان یک ساختمان مهم برای اهالی تئاتر محسوب می شود بلکه دارای ارزش های معماری و فرهنگی قابل توجهی است که اهمیتش بر ما پوشیده نیست. بنابراین آنچه در این شرایط می تواند به بهبود فضای فعلی مجموعه ثمر بخش باشد موضوعی شدن بوستان دانشجو به یک مکان فرهنگی است. اتفاقا در این شرایط است که می توانیم به کاهش آسیب های اجتماعی این محدوده که واقعا در موقعیت بحرانی قرار دارد کارهای مثبتی را با همراهی دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نتیجه برسانیم.


شهردار منطقه ۱۱ تهران در بخش دیگری از صحبت های خود ابراز امیدواری کرد با تشکیل کارگروه های ویژه بین شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در رابطه با مجموعه تئاتر شهر و البته انجام هماهنگی های لازم برای انتقال اعتبارات در شهرداری تهران ، شاهد رفع مشکلات پیرامونی تئاتر شهر در فازهای دوم و سوم پهنه فرهنگ و هنر رودکی باشیم.
برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در این دیدار گفت: بسیار خوشحالم که بعد از مدتی با  دوستانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار می کنم. به هر حال همه این جلسات و برنامه ها در راستای اهداف مشترکی است که نتیجه اش قطعا باید در بین اصحاب فرهنگ و هنر و مخاطبان فهیم آن دیده شود.
وی افزود: مجموعه تئاتر شهر هم از جمله مکان های فرهنگی هنری شهر تهران است که همکاران بنده در شهرداری تهران قطعا بر مشکلات پیرامونی آن واقفند و تلاش می کنند تا با برگزاری این جلسات شرایط بهتری را در خدمت رسانی به اهالی تئاتر انجام دهند. ما امروز اینجا هستیم تا در حد توان نسبت به حل و فصل مشکلات تئاتر شهر اقدامات عاجلی را انجام دهیم. در این راستا لازم است تا جلسات مشترکی میان شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود تا با انجام مشورت های لازم هرچه زودتر به نقطه مشترکی برای حل مشکلات پیرامونی دست پیدا کنیم. در حوزه مباحث مالی – اداری نیز شرایط به گونه ای است که باید همه دستگاه ها دست به دست هم دهند تا در این زمینه نیز مشکلی پیش روی دست اندرکاران نباشد.
مصطفی کاظمی مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش های صورت گرفته همکارانش در شهرداری منطقه ۱۱ توضیح داد: جا دارد همین جا از دوستان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی قدردانی کنم که شرایطی را ایجاد کردند تا پای مدیران شهری به این گونه مجامع باز شود.
مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران افزود: از وقتی آقای آشنا با من تماس گرفت و ماجرای تئاتر شهر را با من در میان گذاشت کمتر از دو روز گذشته است و من به دلیل دغدغه ای در این رابطه دارم به نمایندگی از آقای حناچی به این جلسه آمدم تا در جریان مشکلات قرار گیرم. من نه به عنوان عضوی از شهرداری تهران که به عنوان یک شهروند به مجموعه تئاتر شهر تعلق خاطر دارم. از سوی دیگر به عنوان یک مدرس دانشگاه در رشته معماری نیز همواره به اهمیت ساختمان تئاتر شهر واقف بوده و هستم. همین دغدغه ها در کنار وظایف ذاتی شهرداری تهران برای توجه به فضاهای این چنینی شرایطی را ایجاد کرده که امروز دور هم جمع شویم و به نتایج ثمربخشی برای حل مشکلات تئاتر شهر برسیم.
وی افزود: همه ما به محدودیت های بودجه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقف هستیم و می دانیم که دوستان ما در این زمینه با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند پس آنچه در این میان می تواند مورد توجه قرار گیرد شروع یک حرکت مشترک فرهنگی میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این حرکت مشترک قطعا نتیجه ای جزو منفعت برای شهروندان نخواهد داشت. ما احساس می کنیم هر کمکی که از دست ما بر می آید متعلق به شهر و همین مردم است که می تواند نتایج ثمر بخشی هم داشته باشد.
کاظمی در بخش دیگری از صحبت های خود با مطرح کردن پیشنهاداتی برای تبادلات فرهنگی میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع آسیب های وارده به تئاتر شهر و نقش پروژه پهنه فرهنگ و هنر رودکی در این زمینه اشاره کرد و گفت: پهنه فرهنگ و هنر رودکی یک پروژه مهم شهرداری تهران است که نباید آن را با سیستم وصله پینه ای هدایت کرد. این پروژه مهم که خوشبختانه فاز اول آن را پشت سر گذاشتیم یک مدیریت یکپارچه می خواهد. شرایطی که قطعا باید مجموعه مهمی چون تئاتر شهر نیز باید مورد توجه قرار گیرد. شما مطمئن باشید اگر این مدیریت یکپارچه وجود نداشته باشد قطعا هرکاری بکنیم ناموفق است.
مشاور و مدیرکل دفتر شهردار تهران اظهار کرد: من به دوستان شهرداری منطقه ۱۱ تهران و نهادهایی که به نوعی چه از سوی شهرداری و چه از سوی وزارت ارشاد در ماجرای تئاتر شهر دخیل هستند پیشنهاد می کنم در قالب دفتر توسعه محله ای که فقط هم متعلق به شهرداری تهران نیست شرایطی را فراهم کنند تا موضوعات مختلف با تئاتر شهر به صورت جدی تری پیگیری شود در این زمینه شهرداری تهران نیز آماده هرگونه همکاری در این شرایط است که بتوانیم هرچه زودتر به رفع مشکلات اقدام کنیم.  اتفاقا در همین دفتر توسعه محله ای است که می توان روی موضوعات دیگری چون قابلیت های گردشگری این مجموعه نیز تمرکز کرد تا در این چارچوب شهروندان عزیز در قالب یک فرآیند هدایت شده بتوانند از امتیازات ویژه این مجموعه استفاده کنند.
وی در بخش پایانی صحبت های خود از تلاش دفتر شهردار تهران برای حل و فصل اعتبارات مرتبط با موضوع پهنه فرهنگ و هنر رودکی در محدوده تئاتر شهر سخن گفت و رفع مشکلات و آسیب های محیط پیرامونی این مجموعه معتبر تئاتری را جزو وظایف شهرداری تهران دانست.
در پایان این دیدار پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج نیز ضمن قدردانی از شهردار منطقه ۱۲ تهران در بهبود شرایط فیزیکی و خدمات شهری پیرامون این مجموعه تاریخی هنری از مدیرکل دفتر شهردار تهران خواست نا نسبت به پیگیری طرح توسعه تماشاخانه سنگلج بررسی های لازم را انجام دهد.
وی با ارائه گزارشی از روند تدوین طرح توسعه تماشاخانه سنگلج که از دوره های پیشین مدیریت این مجموعه مورد توجه قرار گرفته ، طرح مکتوب  توسعه تماشاخانه سنگلج را به کاظمی ارائه داد .
مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران نیز در این دیدار از پیگیری مجدانه این طرح در مجموعه شهرداری تهران تا حصول نتایج لازم سخن گفت.

برچسب‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرداری تهران تئاتر شهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرداری تهران تئاتر شهر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرداری تهران تئاتر شهر اخبار کنکور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پهنه فرهنگ و هنر رودکی وزارت فرهنگ و ارشاد مجموعه تئاتر شهر محدوده تئاتر شهر کل هنرهای نمایشی شهرداری منطقه ۱۱ تالارهای نمایشی تماشاخانه سنگلج تعیین حریم منطقه ۱۱ تهران محیط پیرامونی شهرداری تهران شهردار منطقه مشاور و مدیر صحبت های خود تئاتر شهر تئاتر شهر تئاتر شهر عنوان یک هرچه زودتر رفع مشکلات آسیب ها مدیر کل ویژه ای برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۴۲۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو

نامزد انتخابات مجلس گفت: بنده در انتخابات مجلس ثبت نام کردم. شورای ائتلاف گفت که شما کار خاصی نکنید. همه کار‌ها با ما خواهد بود و معتقد بودند هرکس در لیست ائتلاف باشد رای می‌آورد که این لیست هم رای نیاورد. - اخبار سیاسی -

 گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم- محمد مهدی احمدی:علی اصغر پورمحمدی سالیان زیادی در عرصه فرهنگ و هنر حضور داشته اما عمده شناخت از وی به زمان حضورش در تلویزیون باز می‌گردد که در آنجا به «حاج اصغر» معروف بود و چندین سال مدیریت شبکه‌های پنج و سه و معاونت سیمای سازمان صدا و سیما را بین سال‌های 1393 تا 1395 بر عهده داشت.

او فرزند شیخ عباس پورمحمدی از روحانیان برجسته رفسنجان و برادر ابوذر پورمحمدی تهیه‌کننده سینماست. وی همچنین پسر عموی مصطفی پورمحمدی، وزیر پیشین دادگستری است. سید محمد حسینی وزیر سابق ارشاد و معاون پارلمانی فعلی رئیس جمهور نیز همسر خواهر او است.

علی اصغر پورمحمدی اکنون کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است و با توجه به منتخب نشدن در دوره اول قرار است شانس خود را در دوره دوم انتخابات مجلس امتحان کند. در همین راستا گفتگویی با وی داشتیم که متن آن در ادامه می‌آید.

اعلام لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری در دور دوم انتخابات

 

استخاره مانع حضور من در رفسنجان شد

تسنیم: شما سالها در تلویزیون حضور داشتید و برای خیلی‌ها شخصیت شناخته شده ای هستید، چطور شد که تصمیم گرفتید برای حضور در مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوید؟

هیچگاه به ذهنم خطور نمی‌کرد که بخواهم وارد مجلس بشوم. البته همیشه دغدغه داشتم که ما به قوانین خوب نیاز داریم به ویژه در حوزه رسانه. یک بار در گذشته در سال 66، برای مجلس سوم از رفسنجان کاندیدا شدم که 24 هزار رای آوردم اما نتوانستم وارد مجلس بشوم.

از آن زمان تاکنون دیگر کاری به کار سیاست نداشتم تا اینکه برای انتخابات مجلس دوازدهم افرادی به بنده پیشنهاد دادند که در انتخابات شرکت کنم. این نکته جالب را هم بگویم که تا روز آخر هیچ کسی حتی خانواده خودم هم از حضور و شرکت من در انتخابات خبر نداشتند.

این موضوع را هم یادآور شوم که بنده از یک خانواده سیاسی می‌آیم. یعنی در زمان قبل از انقلاب، پدر بنده جزء یکی از افراد تأثیرگذار در کرمان بود و حتی چندین بار میزبان آیت الله خامنه‌ای در کرمان بودیم. پس با سیاست ناآشنا نیستم.

تسنیم: چرا شما از تهران ثبت نام کردید؟

همان افرادی که به بنده پیشنهاد دادند که در انتخابات شرکت کنم همان افراد نیز گفتند که بهتر است از تهران ثبت نام کنم. دلیل هم داشتند چون معتقد بودند رویکرد‌های من عمدتاً ملی است و حضور بنده در مجلس مهم خواهد بود و اینکه از کدام حوزه انتخابیه باشد در اولویت بعدی بود.

تسنیم: دوست نداشتید از کرمان یا رفسنجان بیاید؟

دوست داشتم و بعدش می‌خواستم بروم رفسنجان اما نشد.

تسنیم: آنجا خیلی راحت‌تر می‌توانستید رای بیاورید نسبت به تهران؟

استخاره کردم و خوب نیامد. شاید راحت نبوده چون روند شهرستان‌ها متفاوت است و در این دوره پول خیلی خرج کردند.

در خیلی از شهر‌ها بیش از حد هزینه کردند. به نظر بنده خوب هم نبود. ولی عرض کردم رای آوردن در شهرستان‌ها شرایط متفاوتی دارد؛ زیرا زمان، تبلیغات رو در رو و هزینه می‌خواهد.

به هر حال بنده در انتخابات ثبت نام کردم. شورای ائتلاف گفت که شما کار خاصی نکنید. همه کار‌ها با ما خواهد بود و معتقد بودند هرکس در لیست ائتلاف باشد رای می‌آورد که این لیست هم رای نیاورد.

در حال حاضر در کشور خیلی ناهماهنگی وجود دارد

تسنیم: اگر در انتخابات رای بیاورید، مهمترین هدف و اولویتتان در مجلس چه خواهد بود؟

اولویت اصلی تقویت اقتدار و قاعده‌مند کردن اقدامات مجلس شورای اسلامی است. یعنی حرکت بر مدار قوانین بالادستی، مثل قانون هفتم توسعه. گام بعدی پیگیری اجرای قوانین مصوب و تقویت رویکرد نظارتی مجلس و اولویت مهم دیگر تدوین قوانین هوشمندانه در حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ای. در حال حاضر در کشور خیلی ناهماهنگی وجود دارد.

تسنیم: این ناهماهنگی‌ها در کجاهاست؟

در خیلی جا‌ها. اصلاً یکی از مشکلات اصلی کشور ما ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف است. همه قوا باید هماهنگ باشند. ما در ایران کلاً ناهماهنگی زیاد داریم. فرض کنید وزارت نیرو بین آب و برق با هم کری می‌خوانند.

در همین صداوسیما، مثلاً در یکی از بازی‌های جام جهانی، ابتدا سیگنال به نودال سازمان در تلویزیون می‌آید بعد به نودال پخش شبکه ارسال می‌شود نودال پخش معتقد بود سیگنال را فرستاده است، اما نودال شبکه دریافت نکرده. هر دو برای یک واحد فنی بودند ولی یک رقابت‌ها و یک کری‌خوانی با هم داشتند.

یکی دیگر از چیز‌هایی که در ایران از آن رنج می‌بریم بی‌نظمی است.

تسنیم: در عرصه فرهنگی چطور؟

در عرصه فرهنگی هم همینطور است. یعنی اگه ساده بخواهم بگویم اکنون فرهنگ کشور صاحب ندارد. تحلیل این موضوع زمان بیشتری می‌خواهد. زمانی صداوسیما و رئیس صداوسیما مهم بود. هنرمندان زیر پوشش آن بودند و همه او را به عنوان یک عنصر فرهنگی قبول داشتند، بعدش رو به افول گذاشت.

اکنون وزیر ارشاد فعلی که آدم فعال و خوبی هم هستند، آیا می‌شود گفت که‌ ایشان پدر یا متولی هنرمندان و اهل فرهنگ هست؟ یا رئیس تلویزیون یا سایر مسئولان فرهنگی! به غیر از خود مقام معظم رهبری که بخش زیادی از فرهنگی‌ها، متدینین رسانه، هنر و ادب، رادیو و تلویزیون، سینما و تئاتر و موسیقی‌ ایشان را قبول دارند، کسی نتوانسته مرجعیت کافی برای مقبولیت هنرمندان متعهد را داشته باشد.

هنر دامنه وسیعی دارد و خلاصه به 4 تا سلبریتی نمی‌شود

تسنیم: شما اگر وارد مجلس شوید، راهکار و برنامه‌ای برای سروسامان دادن به عرصه فرهنگی کشور دارید؟ چون احتمالاً با توجه به سابقه‌تان شما به کمیسیون فرهنگی خواهید رفت. آیا برنامه‌ای دارید؟

وقتی بحث فرهنگ و هنر می‌شود، نباید فقط به یاد 4 تا هنرمند بفتیم، فرهنگ یک واژه وسیع‌تر و یک چیز مهم‌تر است. وقتی می‌گوییم فرهنگ یعنی نوع لباس پوشیدن، اسم بچه، اسم مغازه‌، نام و نشان، نحوه غذا خوردن، نحوه چیدمان میز و صندلی‌مان، نقشه ساختمان‌ها، نوع ساختن فضا‌های سبز، گفتار و رفتار، ادبیات، شعر، رمان و موسیقی‌، تئاتر و... همه اینها را در بر می‌گیرد.

پس فرهنگ دامنه وسیعی است اینکه برای فرهنگ چه کردیم و چه می‌خواهیم بکنیم، این بحثی نیست که بگوییم این را انجام بدهیم خوب است و آن را انجام ندهیم بد است. من با توجه به تحصیلات و تحقیقاتم در حوزه جامعه‌شناسی و 40 سال تجربه عملی در حوزه فرهنگ و هنر و مدیریت لایه‌های مختلف این حوزه، برنامه مفصلی برای تدوین ضوابط و قوانین مؤثر و کارساز دارم که در عین هماهنگی با آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران، مورد قبول جامعه عظیم فرهنگی و هنری هم باشد.

تسنیم: شما با هنرمندان زیادی کار کردید. مشکل اساسی هنرمندان اکنون بحث بیمه است و همچنین معیشت، مثلاً در زمان کرونا شاهد بودیم که چقدر به مشکل خوردند، مجلس آینده با حضور شما آیا اتفاقاتی برای هنرمندان رقم خواهد زد؟

انشاءالله اگر وارد مجلس بشوم برای این امور تلاش خواهم کرد. اهالی فرهنگ یک طیف خیلی وسیعی هستند و متأسفانه 90 درصد از اهالی فرهنگ هم از لحاظ معیشتی و هم از لحاظ بیمه‌ای مشکل دارند. چه خانم و چه آقا. شما نگاه نکنید که 4 تا چهره که در بیلبورد یا سینما و تلویزیون پول‌های کلانی در می‌آورند؛ اغلب هنرمندان با مشکلات جدی مواجهه هستند.

به هر حال تا اهالی فرهنگ زنده هستند باید به دادشان برسیم. وقتی می‌گوییم اهالی فرهنگ خیال می‌کنند باید در تهران باشد، کسی که در زاهدان، ایرانشهر، زابل، مریوان، سرخس و حاشیه کویر هست نیز جزء اهالی فرهنگ و هنر محسوب می‌شود و مهم‌اند.

تسنیم: چه شد که در انتخابات اسفندماه یک لیست رای نیاورد و شاهد چند دستگی در انتخابات بودیم؟

چندین موضوع هست. دوست ندارم فعلاً رسانه‌ای بشود. یک سری مسائل پشت پرده و یکسری اقدامات ناشیانه و رویکرد‌های تفرقه افکنانه بود.

تسنیم: امکان دارد که در انتخابات روز جمعه شاهد چنین اتفاقاتی باشیم؟

فکر نکنم! چون مقام معظم رهبری توصیه کردند که اختلاف افکنی نشود. افراد و گروه‌هایی که التزام عملی به ولی فقیه دارند باید از این فرمان اطاعت کنند.

انتخابات اسفندماه پشت پرده‌هایی داشت

تسنیم: این پشت پرده‌ها در انتخابات اثرگذار خواهند بود؟

شاید اثرگذار باشند، اما دوست داریم مردم مشارکت داشته باشند و سطح مشارکت خیلی پایین نباشد. شهرداری هم شاید لیست ندهد. چون دفعه اول لیست داد. به شهرداری تهران و شخص شهردار نیز تذکر دادند که چرا لیست دادید؟ و چرا در انتخابات ورود پیدا کردید؟

تسنیم: چقدر شما ‌امیدوار هستید که رای بیاورید؟

امید من به خدا و تصمیم هوشمندانه نیرو‌های انقلابی است. من در دور اول کار تبلیغاتی نکردم. ستاد هم نداشتم، پول هم خرج نکردم در دور دوم هم رویه همین است.

تسنیم: چقدر‌ امیدوار هستید؟

امیدمان به خدا هست.

تسنیم: در خیلی از این سال‌ها بحث‌هایی را مطرح کردند که همه می‌گویند که ما در رسانه ضعیف هستیم اما یک طرح مدونی که قابل مطرح باشد نبود تا به قانون تبدیل و اجرایی شود. شما در عرصه فرهنگ کار اجرایی کردید، با باگ‌ها و نکاتی که باعث می‌شود قوانین ما دست نخورده باقی بماند در مرحله اجرا کاملاً اشراف دارید. آیا برنامه‌ای دارید اگر در مجلس دوازدهم به عنوان نماینده تهران باشید این موضوع را اجرایی کنید؟

ما درباره چند موضوع در ایران مشکل داریم، مثلاً هیچ قانون مدونی برای خبرگزاری‌ها نداریم. شنیدید می‌گویند در ایران خبرگزاری، روزنامه و خط هوایی زیاد است!

در ایران روزنامه خیلی زیاد داریم خبرگزاری هم همین طور. باید این موضوعات حساب کتاب داشته باشد. البته به رانت تبدیل نشود. ما برای صداوسیما هم قانون خوب می‌خواهیم و هم برای شبکه‌های مجازی. اساسنامه‌های صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی و چگونگی شکل‌گیری آن‌ها باید حتماً مصوب شود. تدوین قوانین جامع و به روز گام اول در ساماندهی بخش رسانه‌ای و فرهنگی است.

تسنیم: چالش‌های آقای پورمحمدی در دوران حضور در تلویزیون چه بود؟

چالش‌ها زیاد بود. ( با خنده)

اولاً بنده با خیلی‌ها در رادیو و تلویزیون دعوا کردم. از رده پایین تا بالا. البته بگویم تمام جر و بحث‌ها و عصبانیت‌ها به این خاطر بود که فقط کار پیش برود. مثلاً اگر در زیرنویس یک کلمه غلط املایی بود یا یک مجری می‌خواست ادا و اطوار در بیاورد که زننده باشد، برخورد می‌شد.

بنده برای تمام لحظات رادیو و تلویزیون ارزش قائل بودم و هستم و معتقدم هیچ ساعت از تلویزیون بی‌ارزش نیست. مثلاً زمانی می‌خواستیم برنامه سمت خدا را روی آنتن ببریم دنبال زمان پخش بودیم که آیا نزدیک اذان مغرب باشد یا اذان صبح و یا ظهر؟ بعد به این نتیجه رسیدیم که بعد از اذان ظهر باشد. حالا بگوییم چون ظهر پخش می‌شود ارزشمند نیست؟ نه خیلی ارزشمند بود. اکنون سمت خدا یکی از بهترین برنامه‌های معارفی تلویزیون است.

از عادل فردوسی‌پور که با او دعوا زیادم کردم تا احسان علیخانی، رضا رشیدپور و فرزاد حسنی با همه این افراد دعوا کردم. تنها فردی که دعوا نکردم نجم‌الدین شریعتی بود.(خنده) اما الان همه آن‌ها به من لطف دارند چون می‌دانستند که این دعوا‌ها یک دعوای شخصی نیست، بلکه برای بهتر شدن است. بالاخره مدیر اگر دانش و سواد حوزه مدیریتی خود را داشته باشد، قدرت مدیریت او مشروع می‌شود و قدرت مشروع مدیر را مقتدر می‌کند.

تسنیم: چه شد که صدا و سیمایی که ماه رمضان ماه عسل داشت الان به جایی رسیده که هر کاری می‌کند نمی‌تواند مخاطب جذب کند؟ مشکل اساسی چیست آیا مشکل مدیریتی است؟ و چه اتفاقی افتاده است که شاهد افول و تلویزیون هستیم؟

چندین عامل بهم پیوسته دارد. یکی اینکه کارکرد تلویزیون در جهان تغییر کرده است. شاید بگویید چرا مردم از گاری دیگر استفاده نمی‌کنند؟ چرا چرخ دستی کم شده؟ چون وانت آمده است. از این رو کارکرد تلویزیون در ایران و جهان تغییر کرده است. معدل و میانگین تماشای تلویزیون در ایران همیشه بالاتر از جهانی بود. از این رو کارکرد تلویزیون عوض شده و جای آن را موبایل گرفته است. یعنی یک نفر می‌تواند با یک گوشی از اینجا تا بندرعباس سرگرم بشود. در همین گوشی نیز می‌تواند کتاب هم بخواند. لذا تلویزیون موفق در قالب‌های رسانه‌ای نوین باید حضور مؤثر داشته باشد.

دومین عامل اینکه هزینه‌های ساخت برنامه در ایران و جهان بالا رفته است و مثل سابق نیست.

سوم اینکه ما دیگر انحصاری نیستیم، تلویزیون یک زمانی انحصاری بود، یعنی اگر برنامه پاورچین ساخته می‌شد تنها طنز کشور بود و همه می‌دیدند. مثلاً سریال‌های نرگس یا دلنوازان پخش می‌کردیم همه مردم می‌دیدند. حتی در پارک‌ها کنار هم می‌نشستند و تماشا می‌کردند. واقعاً خیابان خلوت‌کن بود. اما الان اینگونه نیست هر کسی هر چی دلش می‌خواهد در خانه تماشا می‌کند. پس الان ما دیگر انحصاری نیستیم، رقبای بزرگ داخلی و خارجی داریم. آن کسی که زبان می‌داند خارجی می‌بیند آن کسی هم که نمی‌داند به برنامه‌هایی که زیرنویس فارسی دارد یا کلاً فارسی هستند مراجعه می‌کند.

مسأله بعدی، سرمایه اصلی تلویزیون مخاطب و نیروی انسانی کارآمد است ما در این زمینه‌ها متأسفانه ضربه خورده‌ایم. بنده در اواخر دوره آقای ضرغامی گفتم اگر ما شبکه 5 را از دست بدهیم یک ترک در میزان مخاطب وارد بشود و از بین می‌رود. این موضوع را بار‌ها گفتم. یک روزی شبکه 5 انتخاب اول بود. حداقل در دوره‌ای که بنده بودم و همچنین در دوره‌ای که آقای مفید بود.

سه سالی که آنجا بودم، در تمام ساعات این شبکه اول بود. سریال‌هایی نظیر پشت کنکوری‌ها و پاورچین را داشتیم و برنامه‌های جشن رمضان را تدارک دیده بودیم و مردم از غروب آفتاب تا یک بامداد پای تلویزیون بودند. چرا الان مخاطب نداریم؟ اولاً که پاشنه آشیل تلویزیون نداشتن سریال خوب است. اکنون و در همین سال‌هایی که گذشت. یعنی در 10 سال گذشته. ما سریال‌های خوبی در تلویزیون نداشتیم.

افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند

افرادی که که الان حاکم بر تلویزیون، برنامه‌های تلویزیونی و اتاق فکر‌ها هستند، به نظر بنده نمی‌توانند مشکل تلویزیونی را حل کنند؛ زیرا توان این کار را ندارند. زمان آقای سرافراز، ‌ایشان معتقد بود که نمی‌خواهد شبکه 5 سریال پخش کند و فقط شبکه‌های یک و سه کافی است و بیان می‌داشت که چرا می‌خواهید 4 شبکه سریال پخش کند که 4 تا سریال ضعیف و بیخودی باشد به جای آن دو شبکه سریال پخش کند، اما قوی، این نظریه آقای سرافراز هم موفق نشد. اکنون هم نظریاتی در دوره جدید تلویزیون مطرح است که موفق نخواهد بود. چون مشکل جای دیگری است.

از طرف دیگر ما نتوانستیم نقش پدرانه صدا و سیما و نقش مرجع بودن آن را بر روی نویسندگان، تهیه‌کنندگان و هنرمندان ایفا بکنیم. این هم ضعف بعدی تلویزیون است. خیلی از هنرمندان و سازندگان برنامه‌های تلویزیون که از این خانه دور هستند هنوز هم تلویزیون را دوست دارند و برای آن احترام قائل‌اند، اما برخی از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باعث از بین رفتن این سرمایه‌ها شدند که این باعث ضربه خوردن تلویزیون شد و مخاطب از دست رفت و شاید هم هرگز برنگردد.

تسنیم: تعامل شما با شخصیت‌ها و با سرمایه‌های تلویزیون خوب بود، الان هم همینطور هست چه شد که این حفظ نشد؟

تعامل با دو گروه خیلی سخت است؛ با چهره‌ها تعامل خیلی سخت است. با ورزشکاران هم همینطور، ما کی می‌توانیم زورمان به چهره‌های بزرگ برسد موقعی که خودمان به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و عقل و فهم و درایت یا همسطح آن‌ها یا بالاتر باشیم. وقتی مدیر خبر کرمان بودم طوری کار و تعامل می‌کردم که کارمندان خبر نگویند این بیسواد است. در مدیریت شبکه هم همینطور.

مدیر فرهنگی باید گوش شنوایی داشته باشد. مطالعه کند و بعد از اینکه فهم حداکثری نسبت به موضوع داشت، اقدام جسورانه انجام دهد.

تسنیم: یعنی الان تعامل خوبی وجود ندارد؟

مفاهمه و گفتگو و تعامل زمانی بوجود می‌آید که شما با عناصر فرهنگی یا همسطح یا بالاتر باشید.

البته قرار نیست یک مدیر رسانه از جزئیات همه چیز سر در بیاورد ولی باید مرجعیت کلی در امور فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشد. تعامل زمانی اتفاق می‌افتد که علاوه بر رئیس، تیم مدیریتی نیز سطح فرهنگی و رسانه‌ای قابل قبولی داشته باشند وگرنه اصحاب بزرگ فرهنگی و رسانه با افراد ضعیف یا به اصطلاح کوچک کار نمی‌کنند و اگر هم پولی وجود داشت و کاری انجام شد، این تعامل و همکاری مؤثر نخواهد بود چون محصول فرهنگی حاصل هم‌اندیشی است نه سفارش کالای تولیدی و تجاری!

تسنیم: چطور در طول این مدت مدیریتتان توانستید تمام این موارد را هماهنگ کنید؟

یک جا‌هایی باید کوتاه می‌آمدم و یک جا‌هایی باید هماهنگ می‌شدم. عرض کردم حوزه فرهنگ، حوزه تعامل و هم‌اندیشی است و شما باید بلد باشی در نهایت انعطاف، اقتدار هم داشته باشی.

دوران آقایان لاریجانی و ضرغامی بهترین دوران تلویزیون بود

تسنیم: بر اساس برآورد‌ها می‌گفتند که بهترین دوره، دوره آقای لاریجانی و ضرغامی بود. یعنی تعاملات خوبی با هنرمندان رخ می‌داد، اما بعد از آقای ضرغامی این موضوع تغییر کرد. چرا چنین اتفاقی افتاد؟

با حرف شما موافق هستم، ولی آن موقع تلویزیون بی‌رقیب بود و هنرمندان مقید به تعامل بودند. الان فضا متفاوت شده، لذا هنر ما این است در این مقطع بتوانیم از سرمایه‌های خودمان بهره بگیریم.

رفتار فردوسی پور برای من مهم نبود

تسنیم: اخیراً در انتخابات شما یک ویدیو از آقای فردوسی پور منتشر کردید که حاشیه ساز شد ماجرای آن چه بود؟

با پخش آن موافق نبودم دوستان ما پخش کرده بودند که برای یک مراسم قدیمی بود. بسیاری از هنرمندان و اصحاب فرهنگ و رسانه به من لطف داشتند که آقای فردوسی‌پور هم آن رفتار را کرد که خیلی مهم نبود. این‌ها بیشتر می‌خواستند خبرسازی بکنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • انتقال مجموعه آرادکوه نیازمند عزم جدی متولیان امور است
  • بهسازی آسفالت آرامستان بهشت معصومه (س) قم
  • افراد حاکم بر تلویزیون سرمایه‌ها را از بین بردند/ گفتگو
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • آخوندی: توانستیم یک مجموعه ورزشی مخروبه را دوباره فعال کنیم
  • انتقاد از ساخت مجموعه فرهنگی در پارک لاله/ شهرداری تهران حصار‌های پارک لاله را بردارد
  • انتقاد از ساخت مجموعه فرهنگی در پارک لاله/ شهرداری تهران حصارهای پارک لاله را بردارد
  • افزایش تعرفه‌های امکان ورزشی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳
  • در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان